Dat ene ding dat niet mag ontbreken in uw nieuwsbrief

Stuurt u een nieuwsbrief? Of denkt u erover er één te gaan sturen? Dan bent u goed bezig!

Een nieuwsbrief is een geweldige manier om nieuws, aanbiedingen en uitnodigingen rechtstreeks af te leveren bij de doelgroep. Tenminste, als u het goed doet, en ervoor zorgt dat de nieuwsbrief aan alle eisen voldoet. Een pakkende onderwerpregel, professioneel uiterlijk, interessante content, goede links, etc etc. Het is een hele lijst, en veel mensen houden zich er netjes aan. Maar ik heb de laatste tijd ervaren dat het meest essentiele element vaak wordt vergeten. 

Want waarom zouden mensen een nieuwsbrief van u lezen? Omdat u ze een inkomen van 6 cijfers belooft? Sommige mensen zetten dat inderdaad in hun onderwerpregels, en het werkt nog steeds, maar zeg nou zelf. Hoeveel van ons kunnen dat waarmaken? Laten we dus maar gewoon bij onszelf blijven. 

Overnieuw: waarom zouden mensen bij u betrokken zijn, en waarom zouden ze uw nieuwsbrief lezen? Omdat jullie een interesse delen, een visie, een doel. En wat kunt u ze dus bieden? Meer informatie, zeker. Maar dat kunnen ze overal vinden. Wat u ze kunt bieden is uw fascinatie, uw verbazing over nieuwe ontwikkelingen, uw plezier in het onderwerp in het algemeen. Het gaat om uw ervaringen en ontdekkingen.

Hen interesseert het, u leeft het. u kunt hen mee laten leven. En dat brengt de nieuwsbrief tot leven. Het brengt het dichterbij, het maakt het echt, het geeft ze het gevoel betrokken te zijn bij iets wat voor hen van belang is. Want dat trekt. Dat trekt enorm! Daarom schrijft Natuurmonumenten over geweldige wandelingen in natuurgebieden. En Artsen Zonder Grenzen over de hulp die ze kunnen geven en hoe blij ze daarmee zijn. 

Dus: voordat u de volgende keer een nieuwsbrief gaat schrijven, houdt dan vooral je lijst in de gaten. Maak er iets moois van. Maar vooral: maak er iets van waar uw passie vanaf straalt. Zodat er maar één reactie mogelijk is: daar moet ik bij zijn!

succes! 

Christien